Saturday, May 5, 2007

A housewife...I am

I pity my kids nowadays. Before, when I was still working, Almost..everything they asked for, nak beli toys ke, games or baju ke, I'll get it for them almost instantly... Being a working mom, masa tuh duit pun penuh kocek..top up with that, I was also in the sales line, which made me very mobile..so takat nak gi shopping complex kat mana2 tuh tak jadi hal le..bila2 masa aje I boleh gi..

But now that I'm not working anymore, everything become bersyarat...tunggu Abah bagi Mama duit dulu, Abah belum dapat gaji lagi, kids...remember.. I'm not working anymore k, pakai duit raya you all ok, improve your result dulu baru Mama beli, ingat duit turun dari langit?.. and many more answers/excuses from me.

I'm the generous type of mom tapi masih bertempat..Tak le sampai my kids mintak aper2 pun dapat...(they have been taught to ask things when necessary only) but most of the time they will get what they asked for. Izzat usually will ask for his xbox games, pirated DVDs, board games (favourite dia la tuh) and other sport stuff like racket la, baseball bat la, bola la ...Sofea will normally asks for Barbie related stuffs like stickers, DVDs, baju, stationeries dan anything Barbie...and my youngers plak...nothing but kereta mainan...yang kecik, besar, remote ke takder remote ke semua dia sapu...dan buku of course , as my kids semua hantu buku...Tapi aku tak pernah le guna lagi excuse2 cam kat atas tuh...not that I know of..ye la...semua yang diorang mintak pun bukannyer mahal sangat...so aku bagi je..mama loaded plak tuh..

Tapi bila dah berhenti kerja nih...takleh la nak beli ajer...akupun survive on allowance fixed and agreed by hubby masa aku decide nak memperhambakan diri untk anak2,jadi housewife..No doubt aku ader jugak fikir pasal nih sebelum quit...tapi bila the real event took place... ohhh..camni rupenyer...patutla kakak aku asyik aje membebel kat anak2 dia bila diorang mintak itu ini...now kena kat batang hidung sendiri...

So sekarang after 5 months aku tak kerja, my kids pun dah faham... beli aper yang termampu..tapi takes time le...this is what I feel most during tak keje nih...fulus...bukan tak cukup...tapi kena berjimat...

Inilah pengorbanan Mama buat korang......harap2 anak2 aku membesar jadi manusia yang patuh pada perintah Allah, memghormati orang tua, murah rezeki serta hidup yang diberkati Allah..

The important things of all....I feel so good to be with my children..tengok diaorang membesar depan mata...taklah cam dulu..selalu bila aku call mykids at home, aku punyerlah rindu yang teramat sangat...mesti nangis kat office..(masa tulis ni pun aku dok nangis..teringat masa dulu2 nak tinggalkan diaorang gi kerja) I don't have datelines, meetings, targets and site visits to think of. No need to pening kepala pagi2 dok fikir what baju to wear, which tudung to match...Syukur Allah murahkan rezeki hubby tok support all of us..

So to those career women out there....don't hesitate to follow your guts.

Listening to my kids' stories about school n friends during lunch, stopping their arguments, drying their tears and sharing their hugs, supporting them during problems ... and victories, helping them with their homeworks, chauffering them to and from school, tuition, religous school etc. I can never turned back the years that I missed spending enough time with them, but look forward for the years ahead. To be a fulltime housewife is my best career of all!!!!

No comments: